Op een rijtje: sociale bijdragen, belastingen en btw

Je herinnert het je vast wel: je startte vol goede moed als zelfstandige. Je had een passie en veel goesting om daar iets mee te doen. Je zorgde ervoor dat je administratie in orde is, zodat je zonder zorgen kon beginnen ondernemen. En dan zijn ze daar: de belastingen, de sociale bijdragen en de btw, die blijkbaar elk een hap uit jouw zuur verdiende omzet en winst willen. Ontdek hoe het systeem precies werkt en wat je kan doen om onaangename verrassingen te vermijden.

Sociale bijdragen

Als je wil starten als zelfstandige, dan moet je je aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds. Elk kwartaal betaal je dan sociale bijdragen in ruil voor toegang tot sociale zekerheid (ziekteverzekering, kinderbijslag, pensioen,…).

Hoeveel sociale bijdragen moet je betalen als zelfstandige?

Per kwartaal betaal je sociale bijdragen aan je sociale verzekeringsfonds, die berekend worden op basis van je totale jaarinkomsten.

(Omzet – kosten) x 20,5% = sociale bijdrage (deel door 4 voor je kwartaalbijdrage)

Voor zelfstandigen in hoofdberoep geldt er een minimumbijdrage van € 866,62/kwartaal, wat neerkomt op een inkomen van ongeveer €14.000. Heb je in je eerste jaar als zelfstandige in hoofdberoep een lager inkomen, dan kan je een starterskorting krijgen.

Voor zelfstandigen in bijberoep geldt er een minimumbijdrage van €95,88 per kwartaal.

Good to know

Enkele belangrijke aandachtspunten om rekening mee te houden op het vlak van sociale bijdragen.

  • Betaal sociale bijdragen volgens je werkelijke beroepsinkomen. Je bijdragen worden standaard berekend op basis van je inkomen van 2 à 3 jaar eerder. Daardoor kan het zijn dat je nu te weinig bijdraagt in vergelijking met je huidige inkomen. Over 2 jaar krijg je dan de rekening gepresenteerd, want wat je te weinig betaalde, moet je dan bijstorten. Laat dus tijdig je bijdragen aanpassen op basis van je werkelijke inkomen, zodat je altijd de juiste bijdragen betaalt en vermijd verrassingen over 2 jaar.
  • De sociale bijdragen die je betaalt zijn 100% aftrekbaar als beroepskost voor het jaar waarin je die bijdragen betaalde. Meer kosten = minder belastingen.

Belastingen als zelfstandige

Als je woont en werkt in België, dan moet je belastingen betalen. Als je een eenmanszaak hebt, betaal je personenbelasting op je netto-inkomen. Heb je een vennootschap, dan betaal je naast je personenbelasting op je loon als bedrijfsleider ook vennootschapsbelasting op de winst van je vennootschap.

Hoeveel belastingen moet je betalen als zelfstandige?

De belastingen die je moet betalen, worden berekend op basis van je netto-inkomen, dus omzet – kosten (waaronder ook je sociale bijdragen). Er zijn inkomstenschijven om te bepalen hoeveel procent je moet afdragen aan belastingen. Houd hierbij ook rekening met andere inkomsten, zoals bijvoorbeeld je loon bij een werkgever.

Voorafbetalingen personenbelasting

Het is aan te raden om voorafbetalingen te doen. Doe je dat niet, dan loop je immers het risico op belastingvermeerdering. Bepaal samen met je boekhouder hoeveel je best vooraf betaalt aan belastingen. Deze berekening gebeurt op basis van je geraamde winsten. Je betaalt dan per kwartaal een deel vooraf. Hoe vroeger je de voorafbetalingen betaalt, hoe hoger de mogelijke bonificatie of belastingvermindering. De vervaldata voor voorafbetalingen zijn 10 april, 10 juli, 10 oktober en 20 december.

Behalve het feit dat je belastingvermeerdering vermijdt, hebben voorafbetalingen nog een voordeel: je bankrekening sluit meer aan bij de realiteit. Je hebt geen vals gevoel van liquiditeiten en komt niet voor onaangename verrassingen te staan wanneer de fiscus komt aankloppen.

Wie een vennootschap heeft, betaalt voorafbetalingen personenbelasting via de door te storten bedrijfsvoorheffing op het loon van de bedrijfsleider, via de vennootschap.

Als vennootschap betaal je ook best voorafbetalingen voor vennootschapsbelasting. Indien je dit niet doet betaal je 6,75% verhoging op het te betalen saldo bij de aanslag.

Btw voor zelfstandigen

Je hebt het ongetwijfeld al gehoord: “vraag een btw-bonnetje, dan kan je de btw aftrekken”. Als zelfstandige kan je inderdaad btw op je beroepskosten terugkrijgen. Anderzijds betaal je natuurlijk ook btw op je inkomsten.

Het basistarief voor btw is 21%, al is 6% of 12% ook mogelijk in bepaalde sectoren.

Als kleine onderneming met een inkomen van minder dan € 25.000 kan je vrijstelling van btw verkrijgen. Je betaalt dan geen btw, rekent geen btw aan aan je klanten en kan ook geen btw terugtrekken.

Btw-aangifte

Standaard dien je per kwartaal een btw-aangifte in via Intervat. Daar krijg je een overzicht van je door te storten btw (de btw die je aangerekend hebt aan je klanten) en terug te vorderen btw (die op je aankoopfacturen). Het saldo van die twee bedragen bepaalt of je btw betaalt of terugkrijgt.

Deadlines voor het indienen en betalen van je kwartaalaangiften zijn:

  • 20/4 voor het eerste kwartaal
  • 20/7 voor het tweede kwartaal
  • 20/10 voor het derde kwartaal
  • 20/01 voor het vierde kwartaal

Naast je kwartaalaangifte moet je jaarlijks een klantenlisting doorgeven: een lijst van al je zakelijke klanten met hun ondernemingsnummer en gefactureerde bedragen. Dit moet je ook doen als je onder de vrijstellingsregel valt. De deadline hiervoor is telkens 31 maart van het volgende jaar.

Je kan ook altijd deze tabel van Xerius raadplegen.

Laat je bijstaan

Als je het zo bekijkt, zijn er heel wat data om rekening mee te houden voor je belastingen, sociale bijdragen en btw-administratie. Gelukkig kan je boekhouder jou daarin bijstaan en geeft die tijdig een seintje om de nodige documenten in te dienen. Laat je zeker ook in de berekeningen van je sociale bijdragen of de voorafbetaling van je belastingen ondersteunen door je boekhouder, zodat je niet voor verrassingen komt te staan wanneer de afrekening komt.

Heb je een vraag of ben je op zoek naar een partner die alle finesses van boekhouding kent? Boek nu een vrijblijvend kennismakingsgesprek met jouw Finezz Accountant.