Vennootschap opgericht: wat nu?

Proficiat, de beslissing om een vennootschap op te richten is geen evidentie. Ben je al even bezig onder een eenmanszaak of waag je net de sprong als zelfstandige? Wij helpen je graag op weg met alles wat bij zo’n vennootschap komt kijken.

Vennootschap oprichten?

Heb je op dit moment een eenmanszaak en vraag je je af of overstappen naar een vennootschap een goed idee is? In dit artikel vind je het antwoord op die vraag. Of vraag raad aan je accountant. Welk type vennootschap je opstart, hangt af van je situatie. Ook hierbij laat je je best adviseren. Bij Finezz nemen we bijvoorbeeld de hele oprichting op ons en houden we je op de hoogte van het hele proces, zodat jij je nergens zorgen over hoeft te maken.

Maar het stopt niet nadat je bij de notaris langs bent geweest en de oprichtingsakte is verschenen in het Belgisch Staatsblad. Er komen nog heel wat andere zaken bij kijken, waar wij je graag doorheen helpen.

Het papierwerk

Wanneer je een vennootschap opricht, moeten er nog een hele resem formaliteiten in orde gebracht worden. Bij Finezz doen wij dat met veel plezier voor onze klanten. Zo stellen we de nodige volmachten en opdrachtbrieven op, zorgen we voor de nodige aanvullingen bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, helpen we bij de aansluiting van de vennootschap en de zaakvoerders bij een sociaal verzekeringsfonds en regelen we de activatie van het btw-nummer mocht dit nog nodig zijn.

Al dit papierwerk neemt wel wat tijd in beslag en na een drukke dag , heb jij daar waarschijnlijk geen tijd of energie meer voor. Kies daarom voor een boekhouder op wie je kan rekenen voor dit soort werk.

Money Business

Een vennootschap hebben is op financieel-fiscaal vlak vaak erg ingewikkeld. Daarom is een goede boekhouder goud waard. Een budget opmaken voor het eerste jaar van je onderneming laat je dan ook best aan je accountant over, die helpt je met ramingen en berekeningen voor o.a.:

  • ontvangsten en uitgaven
  • huur kantoor-/praktijkruimte (en opstellen van het huurcontract)
  • huur personenwagen (en opstellen van het huurcontract)
  • vennootschapsbelastingen en voorafbetalingen
  • sociale bijdragen (schakel je over van eenmanszaak naar vennootschap, dan pas je dit ook best aan bij het sociaal verzekeringsfonds, zodat je geen onaangename verrassingen te wachten staan)
  • bedrijfsvoorheffing
  • nettoloon van de zaakvoerder(s)

Dit breng je zelf in orde

Je boekhouder kan je helpen met het papierwerk en fiscaliteit, maar een paar administratieve taakjes zet je zelf op je to-dolijstje.

Neem er al je contracten bij (verzekeringen, telefonie, internet, tankkaart,…) en zet die op naam en ondernemingsnummer van je vennootschap.

Als je een vennootschap hebt, kan je jezelf ook maaltijdcheques geven als deel van je compensatie. Die kaart vraag je makkelijk zelf aan bij bijvoorbeeld Sodexo of Edenred.

Jezelf een loon uitkeren is het makkelijkst via een doorlopende opdracht bij je bank.

Vennootschap opgericht? Je staat er niet alleen voor!

Ben je op zoek naar een accountant die je kan bijstaan bij de oprichting van vennootschap? Boek een vrijblijvend gesprek met onze Finezz-accountants en we bespreken graag wat wij voor jou kunnen betekenen.