Stappenplan: hoe word ik zelfstandige?

Zelfstandige worden, hoe begin je eraan? Stel, je hebt een diploma tandheelkunde op zak en wil je eigen praktijk starten. Of na enkele jaren in het onderwijs wil je een carrièreswitch doen en een horecazaak openen. Een droom of een passie alleen is een mooie basis, maar helaas is dat alleen niet genoeg om je bedrijf uit de grond te stampen. Om in België een eigen zaak te starten, moet je immers eerst een aantal formaliteiten in orde brengen. Dit stappenplan helpt je op weg om van je droom realiteit te maken.

Stap 1: open een zakelijke bankrekening

Uiteraard wil je ook als zelfstandige betaald worden door je klanten. De inkomsten die je krijgt met je zaak laat je best niet rechtstreeks toekomen op je persoonlijke rekening. Als je een vennootschap start, is een aparte zakelijke rekening zelfs verplicht. Maar het is ook met een eenmanszaak slim om je persoonlijke en zakelijke rekeningen gescheiden te houden.

Je kan ook zonder ondernemingsnummer deze rekening al openen. De rekening wordt dan pas op actief gezet wanneer je jouw ondernemingsnummer doorgeeft aan de bank.

Stap 2: vraag je sociaal statuut aan

Wanneer je een eenmanszaak of een vennootschap opstart, moet je het statuut van zelfstandige aanvragen. Dat doe je bij een sociaal verzekeringsfonds. Dit statuut geeft je recht op o.a. gezinsbijslag, moederschapsuitkering en overbruggingsrecht. Je betaalt hiervoor per kwartaal een bijdrage, de sociale bijdrage. Die wordt berekend op basis van je inkomen, met een vaste minimumbijdrage.

Ook wanneer je nog (deeltijds) in loondienst aan de slag bent, moet je het statuut van zelfstandige aanvragen en betaal je een bijdrage op basis van je werkelijke inkomen (zonder minimum, dus het is mogelijk dat je geen bijdragen hoeft te betalen als je maar een laag inkomen genereert). Omdat je naast je zelfstandige activiteit nog de voordelen van het sociaal statuut als werknemer geniet, kan je ook geen aanspraak maken op de rechten die zelfstandigen in hoofdberoep wel hebben.

Je kan starten in bijberoep als je bij je werkgever een arbeidscontract hebt van minstens 50%. Je inkomen in bijberoep heeft daar geen invloed op. Het aantal uren op je arbeidscontract heeft wel een invloed. Wanneer je niet meer voldoet aan de voorwaarde voor bijberoep, verandert je statuut automatisch naar hoofdberoep voor het volledige kwartaal.

Stap 3: vraag je ondernemingsnummer aan

Als je een onderneming start, moet je je activiteit laten registreren bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, de databank van de overheid van alle ondernemingen in België. Deze registratie gebeurt via het ondernemingsloket waar je je inschrijft als zelfstandige. Daar krijg je een uniek identificatienummer dat bestaat uit 10 cijfers. Je kan het vergelijken met je eigen rijksregisternummer, maar dan voor je bedrijf.

Het ondernemingsloket waar je je ondernemingsnummer aanvraagt, geeft dat nummer ook meteen door aan de KBO.

Bij je aanvraag worden de activiteiten die je als zelfstandige zal uitoefenen gekoppeld aan je ondernemingsnummer a.d.h.v. de zogenoemde NACE-codes of de NACEBEL-codes (specifiek voor België). Deze codes worden door overheidsinstanties getoetst aan de realiteit wanneer je bijvoorbeeld subsidies aanvraagt.

Stap 4: activeer je ondernemingsnummer als btw-nummer

Elk bedrijf heeft een ondernemingsnummer nodig, maar niet elke onderneming heeft een btw-nummer nodig. Hoezo, is je ondernemingsnummer dan niet je btw-nummer? Ja en nee. Je btw-nummer is inderdaad identiek hetzelfde als je ondernemingsnummer, alleen zijn daar de letters BE aan toegevoegd.

Vanaf het moment dat je btw-plichtig bent, heb je een btw-nummer nodig.

Heb je als zelfstandige (in bijberoep) een omzet die lager is dan € 25.000 kan je opteren voor de vrijstellingsregel en ben je niet btw-plichtig.

Je kan je boekhouder of ondernemingsloket vragen om je hierin bij te staan en je btw-nummer te activeren.

Stap 5: sectorgebonden formaliteiten

Wil je starten als copywriter of business coach, dan heb je aan bovenstaande stappen genoeg. Maar in sommige sectoren moet je nog extra formaliteiten in orde brengen. Denk maar aan extra vergunningen bij het openen van een horeca-zaak. Dan moet je je bijvoorbeeld aansluiten bij het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Hierin kan je boekhouder of je ondernemingsloket je bijstaan.

 

Benieuwd naar hoe je belast wordt als zelfstandige? Dat lees je in deze blogpost.

Goed voorbereid aan de start!

Een succesvolle onderneming opbouwen doe je niet alleen. Een allereerste stap die je best zet voor je dit stappenplan doorneemt, is een goede boekhouder onder de arm nemen. Die kan je helpen met bepaalde overwegingen zoals de vraag of je gaat voor een eenmanszaak of een vennootschap.

Denk jij eraan te starten als zelfstandige in hoofd- of bijberoep? Vraag je je af of je de overstap moet maken van een eenmanszaak naar een vennootschap en kan je daarbij professioneel advies gebruiken? Neem contact op met Finezz voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.