Een terugblik op 3 jaar Finezz

Finezz Accountants bestaat 3 jaar. Het waren jaren van groei en van uitdagingen. Sommige uitdagingen kwamen voort uit die groei, andere overvielen ons. We leerden onze lessen in ondernemerschap en leiderschap en kijken de toekomst vol vertrouwen toe. We blikken in dit artikel terug op 3 jaar Finezz en lichten een tipje van de sluier over onze toekomstplannen.

Nieuwe naam, nieuwe start

Het boekhoudkantoor bestaat uiteraard al langer en zelf ben ik (Julie) ook al sinds 2017 mede-zaakvoerder en sinds 2020 alleen aan het roer. Het nieuwe hoofdstuk en de échte doorstart kwam er in februari 2021, met de nieuwe naam, Finezz.

2020 tot 2023 was een bewogen periode. We moeten je al niet meer vertellen over de gezondheidscrisis die een immense impact had op onze hele samenleving en onze bedrijven. Ook voor ons als boekhoudkantoor was de opvolging van de continu wijzigende maatregelen een hele uitdaging. De economie stond (en staat) onder druk, wat een serieuze impact heeft op veel van onze ondernemers. Onze missie was en is hen daarin te ondersteunen met gericht financieel advies.

De voorbije jaren stonden voor Finezz zelf voornamelijk in het teken van groei. We mochten meer dan 80 nieuwe ondernemers verwelkomen, wat het totaal nu op bijna 250 brengt. Zoveel ondernemers die op ons rekenen, dat betekent ook een nog grotere nood aan efficiëntie, structuur en duidelijke communicatie. Finezz werkt volledig digitaal, wat het makkelijker maakt om samen te werken met onze ondernemers. Zij kunnen hun documenten indienen wanneer het hen uitkomt, en wij verwerken ze via onze systemen.

Hoewel we dankzij die digitalisering ondernemers van over heel België kunnen helpen, willen we ook inzetten op fysieke nabijheid, zowel voor onze ondernemers als onze medewerkers. Daarom huren we sinds eind 2023 een kantoor in Skyline Park Izegem, waar we onze tweede vestiging openden, onder leiding van Leen.

Geen Finezz zonder team

Bij groei horen ook veranderingen in het team. We breidden ons team sinds de start van Finezz uit met 3 nieuwe collega’s.

Katelijn werd in 2021 assistent dossierbeheerder van Leen en Sylvie kreeg er in 2022 assistent dossierbeheerder Anup bij. Eind 2023 vervoegde Laura ons team en mijn broer Jeroen keerde na een korte zijsprong in het bedrijfsleven deeltijds terug als rechterhand van Leen in ons kantoor in Izegem. Een gouden combo, die twee!

Zo’n team opbouwen en laten samenwerken alsof ze nooit iets anders gedaan hebben, is geen sinecure. De juiste mensen vinden is al een uitdaging op zich. Boekhouder is een knelpuntberoep, wat betekent dat de arbeidsmarkt verre van overstelpt wordt door de juiste profielen. Ook binnen ons kantoor was het even zoeken om de juiste mensen te matchen, maar ik kan met een gerust hart zeggen dat de puzzel ondertussen klopt.

We zetten bij Finezz dan ook stevig in op het welzijn van ons team en organiseren talloze activiteiten, zoals een teambuilding in Parijs, de Finezz Padel Ladies (al moeten we de naam misschien herzien nu Jeroen ook meedoet) en het wekelijkse sportuurtje op vrijdag met Ansje van wecreatesuperheroes. Ook onze tradities helpen de sfeer te bevorderen, zoals de Foute Finezz Party elk jaar rond 30 juni als afsluiter van de rush van de jaarrekeningen, of ons kerstfeestje waar de foute kersttruien de hoofdrol spelen.

We zitten doorheen het jaar al genoeg met onze neuzen tussen de cijfers, dat wat ontspanning af en toe nodig is om als team de banden aan te halen en de motivatie hoog te houden.

De toekomst voor Finezz: versterken en groeien

Finezz is de afgelopen jaren sterk gegroeid, maar we zijn nog niet volgroeid. We hebben nog een hele weg voor ons en kijken er al enorm naar uit om die groei samen met onze ondernemers door te maken. De woorden die onze toekomstvisie voor Finezz het beste omvatten, zijn “versterken” en “groeien”. We willen zowel ons team versterken als de connectie met de ondernemers met wie we samenwerken. De groei is al ingezet met grootste plannen die momenteel op tafel liggen.

Een sterker team

Zoals gezegd, gaan we op zoek naar versterking voor ons team. Een paar nieuwe krachten die dossiers kunnen overnemen of aan de slag kunnen met nieuwe dossiers. Want meer ondernemers onder onze vleugels betekent ook meer werk voor ons kantoor.

Maar we willen ook de basis van het huidige team versterken. Met een groeiend team, verdeeld over 2 vestigingen, is het zoeken naar de juiste balans. We houden van die kleinschalige, familiale sfeer, maar er moet natuurlijk ook gewerkt worden. ‘t Is niet alleen maar foute feestjes en teambuildings. Al zijn we er wel heilig van overtuigd dat een sterk team waarin collega’s op elkaar zijn ingespeeld en op elkaar kunnen rekenen, afstraalt op de manier waarop we werken met en voor onze ondernemers.

We willen echter onze ondernemers altijd gefundeerd advies kunnen geven en blijven continu op de hoogte van wat er speelt in ons vakgebied. Daarom blijven we ons team versterken door hen interne en externe opleidingen aan te bieden, zodat ze hun skills nog verder kunnen uitbouwen.

Sterke connecties

De warme, collegiale sfeer binnen Finezz willen we opentrekken naar buiten toe. We willen een sterkere band creëren met de ondernemers die hun financiën aan ons toevertrouwen. Daarom gaan we nog meer inzetten op onze klantbeleving. Een voorbeeld daarvan zijn de nieuwe ‘living room sessions’, waarbij we een kleine groep ondernemers letterlijk in onze living samenbrengen rond een bepaald thema. Op deze avonden staat netwerken en bijleren centraal en zijn uiteraard hapjes en een drankje voorzien (want met een lege maag kan je niet connecteren).

Finezz, een boekhoudkantoor in volle groei

Ja, 100 nieuwe klanten op 3 jaar tijd is heel wat. We zijn enorm dankbaar dat we bijna 250 ondernemers mogen ondersteunen in hun business. Maar we willen nog groeien. Nog meer ondernemers helpen op weg naar een financieel gezond bedrijf. De komende jaren willen we ons meer toeleggen op de dienstensector en zo dienstverlenende ondernemers aantrekken.

En ja, een groter team, meer klanten… dan moet het kantoor natuurlijk mee groeien. Sinds eind 2020 werken we vanuit ons kantoor in Lotenhulle, dat vanaf dit jaar een make-over krijgt. De oude koeienstal aan het huis wordt getransformeerd tot extra bureauruimtes en ontmoetingsruimtes. In het huidige deel voorzien we een nieuwe lunchruimte en daarnaast ook een parking voor medewerkers en klanten. Tegen eind 2025 zou alles klaar moeten zijn, dus dan kijken we graag nog eens terug op de periode 2024 – 2025!

Ben jij als dienstverlener of vrij-beroeper op zoek naar een boekhouder die met je meedenkt? Maak dan zeker een afspraak voor een vrijblijvend gesprek. Wie weet maak je binnenkort van dichtbij kennis met onze manier van werken.