Wat is Peppol? E-facturatie voor Belgische ondernemers
De administratie van je onderneming digitaliseren is vandaag geen nice-to-have meer, maar een must. Zeker nu e-facturatie via Peppol vanaf 1 januari 2026 verplicht wordt in België in de B2B context.
Dit betekent dat wanneer je als ondernemer een factuur opmaakt naar een klant met een ondernemingsnummer, je factuur via Peppol verstuurd moet worden.
Op vandaag zijn er zijn nog veel ondernemers die vandaag hun facturen opmaken in word of excel en deze per email in pdf format versturen. Daarnaast zijn nog niet alle facturatiepakketten ‘peppolproof’ en voldoen zij dus ook niet aan de vereisten om via het Peppol netwerk verstuurd te worden.
Tijd om daar verandering in te brengen.
In dit artikel ontdek je wat Peppol precies is, hoe het werkt en waarom het ook voor jouw bedrijf een slimme zet is.
Wat is Peppol?
Peppol staat voor Pan-European Public Procurement OnLine. Klinkt ingewikkeld, maar in de praktijk betekent het dat je facturen via een veilig en gestandaardiseerd netwerk uitwisselt tussen bedrijven, rechtstreeks van jouw facturatiesoftwarepakket naar het Peppol Acces Point van je B2B klant.
Je hoeft dus geen pdf-facturen meer te mailen of manueel in te geven. Alles verloopt automatisch en digitaal.
Hoe werkt Peppol?
- Je maakt een factuur aan in facturatiesoftware die Peppol ondersteunt
- Je software verstuurt jouw factuur via het Peppol-netwerk naar je B2B klant
- De B2B klant ontvangt de factuur automatisch in zijn Peppol Acces Point (zijn softwarpakket).
Geen verloren mails met facturen meer. Peppol zorgt voor een vlotte en veilige stroom van documenten tussen bedrijven.
Wat zijn de voordelen van Peppol?
De overstap naar Peppol brengt heel wat voordelen met zich mee:
✅ Tijdswinst: Je klant ontvangt je factuur onmiddellijk in zijn software, omgekeerd ontvang jij ook automatisch de facturen van je leveranciers in je software (gedaan met eindeloos documenten opladen (hoera!)). Minder scannen en opladen = meer tijd voor de nuttige zaken.
✅ Minder ontbrekende facturen: Doordat jouw verkoopfacturen automatisch in het Peppolnetwerk verstuurd worden en de facturen van je Belgische leveranciers hier ook automatisch in bezorgd worden, zal je boekhouding automatisch vollediger zijn.
✅ Correctere opvolging van betalingen: Facturen worden automatisch verzonden naar je administratiesoftware, zo kan je de openstaande facturen van klanten en leveranciers sneller opvolgen.
✅ Verplicht bij overheidsopdrachten: Werk je voor een overheid? Dan is Peppol al verplicht.
Waarom nu al starten met Peppol?
Op 1 januari 2026 is deze manier van werken verplicht, maar wij zijn hier al even mee gestart . Zo voorkomen we last-minute stress bij de eventuele omschakeling van facturatiesoftware én ervaar je nu al de voordelen van een meer geautomatiseerde administratie. Een deel van ondernemers zijn reeds Peppolproof.
Is jouw bedrijf klaar voor Peppol?
Wil je weten of je huidige software compatibel is met Peppol? Jouw dossierbeheerder heeft dit met stip in haar agenda staan. Samen met Leen (onze eigen Software goeroe) gaan we na welke ondernemer met welk facturatiepakket werkt en welke stappen eventueel nodig zijn. Heel wat facturatiesoftware is reeds Peppolproof of zal in de komende maanden die transformatie maken. Het is ook hét aangewezen moment om je volledige digitale flow als ondernemer even onder de loep te nemen. Leen en je dossierbeheerder staan je hierin graag bij!
We begeleiden je graag bij deze overstap.
💬 Neem gerust contact op met je dossierbeheerder. Dan plannen we een meeting in en begeleiden we je stap voor stap om e-facturatie correct en efficiënt te implementeren in jouw onderneming.